دارالترجمه رسمی هر نوع متنی را ترجمه می‌کند و در دارالترجمه رسمی می‌توانید درخواست ترجمه رسمی انواع متون، مدارک و اسناد را داشته باشید، بدیهی است ترجمه غیررسمی برای مقاله و کتاب به کار می‌رود و ترجمه رسمی برای اسناد و مدارک ولی اینکه دقیقاً کدام مدرک را باید برای ترجمه رسمی به دارالترجمه انگلیسی یا دارالترجمه ترکی استانبولی و یا هر دارالترجمه‌ای که زبان مقصد شما را ارائه می‌دهد بسپارید به عوامل مختلفی مرتبط است. عواملی مانند کشوری که قصد مهاجرت یا سفر به آن را دارید، نوع سفر و ویزای و قصد شما از سفر به هر کشوری، در این مطلب عوامل مختلف را بررسی کرده و همچنین فهرستی از مدارکی که ممکن است برای ترجمه رسمی لازم باشد ارائه می‌دهیم ولی ممکن است با توجه به نوع سفر یا درخواست مهاجرت شما به برخی از این ترجمه‌ها نیاز نباشد یا به ترجمه رسمی آن نیازی نداشته باشید و بتوانید با ترجمه غیررسمی بخشی از مدارک را ارسال کنید.

مدارک ضروری برای ترجمه رسمی

مدارک و اطلاعات شخصی

در دارالترجمه‌ها تعرفه‌های مشخصی برای ترجمه رسمی اطلاعات شخصی مشخص شده است زیرا تقریباً برای هر نوع مهاجرت یا فعالیتی خارج از ایران نیاز به ترجمه مدارک شخصی خود مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهی تجرد، سند ازدواج، پاسپورت، گواهینامه رانندگی و … نیاز دارید. اطلاعات شخصی اولین مدرکی است که در هر ارگان دولتی و خصوصی خارج از ایران از شما درخواست می‌شود. برای درخواست ویزای همه کشورها نیز لازم است ترجمه رسمی مدارک و اطلاعات شخصی را ارائه دهید. در میان مدارک لازم برای درخواست پذیرش از هر دانشگاهی خارج از ایران نیز به ترجمه رسمی با مهر و امضای دارالترجمه نیاز است.

 ترجمه مدارک تحصیلی در دارالترجمه رسمی

برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود نیز نیاز به مراجعه به دارالترجمه دارید. اگر درخواست شما کاری یا تحصیلی است، اگر می‌خواهید با ثبت شرکت در کشوری دیگر اقدام به دریافت اقامت یا فعالیت بازرگانی کنید و یا برای ادامه تحصیل به کشوری خارجی بروید ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را برای سفارت و سازمان‌های مرتبط ارسال کنید. مدارک تحصیلی شامل دانشنامه شما در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا است و دیپلم و گواهی پایان تحصیل دوره دبیرستان نیز اگر آخرین مدرک دریافتی شما است باید ارسال شود. در صورتی که در دوران تحصیل در جشنواره و همایشی شرکت کرده و گواهی‌نامه حضور در آن را دارید نیز برای ترجمه رسمی آن اقدام کنید. ترجمه ریز نمرات در دوره دوم متوسطه و دانشگاه نیز مدرک مهمی است که با قید دروس گذرانده شده برای ادامه تحصیل شما در کشور خارجی دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بهتر است این مدرک نیز با ترجمه رسمی به زبان کشور مقصد ارسال شود. در بیشتر مواقع مهر و امضای دارالترجمه و همچنین تأییدیه وزارت امور خارجه نیز برای این مدارک لازم است.

مدارک مورد نیاز برای فعالیت تجاری

در صورتی که برای انجام فعالیت تجاری یا ثبت شرکت و صادرات و واردات در کشوری خارجی قصد دارید مدارک خود را ترجمه کنید لازم است بدانید که اهمیت مدارک و اسناد مالی برای شما بیشتر است. یکی از عواملی که تعیین می‌کند شما باید چه مدارکی را ترجمه کنید قصد شما برای خروج از کشور و فعالیتی است که قصد دارید انجام دهید. برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی حتماً مدارک حساب بانکی شما مورد نیاز است و بهتر است مانده حساب و گردش حساب خود را برای ترجمه رسمی به دارالترجمه بسپارید.

سایر مدارک

در مورد هر فرد و هر نوع اقدامی برای مهاجرت نوع مدارک متفاوت است ولی برای بسیاری از کشورها اطلاعات سلامت و بهداشت شما نیز مورد توجه قرار دارد و درخواست ترجمه رسمی مدارک پزشکی یکی از مواردی است که از شما می‌خواهند. برخی از انواع مدارک پزشکی برگ آزمايش پزشکی و کارت واکسيناسيون است.

از دیگر مدارکی که ممکن است ترجمه رسمی آن برای شما لازم باشد می‌توان به برگ جلب، احضاريه، برگه سابقه تأمین اجتماعي، پروانه دائم پزشکي و پروانه سایر مشاغل، تقديرنامه، ثبت اختراع، حکم کارگزینی، جواز کسب، سند وسیله نقليه، وکالت‌نامه، فيش حقوقي و گواهي اشتغال به کار است. در مورد دانش آموزان سرفصل دروس و گواهی توصیفی ابتدایی نیز لازم است ترجمه رسمی شده و با مهر و امضای دارالترجمه رسمی برای مدرسه دانش‌آموز نگهداری شود. همچنین مدارکی که نشان‌دهنده مالکیت‌های فرد در ایران است مانند سند منزل، سند زمین و سایر موارد می‌تواند در اخذ ویزای کشورهای اروپایی و آمریکا تأثیرگذار باشد.